Een veelvoorkomend probleem bij de r1100 en r1150 boxermotoren van BMW is speling op het gasklephuis van de rechter cilinder. Dit wordt veroorzaakt doordat het messing asje waar de vlinderklep op zit staat te jutteren. Aan de linker zijde wordt dit jutteren tegengegaan door de aanwezigheid van de chokekabel. In eerste instantie wordt er een tikkend geluid waargenomen bij licht gasgeven. De eerste waarneming van het tikkende gasklephuis begint ongeveer vanaf 75.000km. Daarna zal het geluid steeds erger worden, met uiteindelijk tot gevolg dat de motor niet meer goed synchroon te stellen is. Op dat moment ben je toe aan vervanging of je kunt het gasklephuis reviseren.
Oplossingen voor een tikkend gasklephuis.
Uiteindelijk zijn er verschillende manieren om van het tikkend gasklephuis af te komen.
- Je bestelt bij BMW een peperduur splinternieuw gasklephuis wacht tot het er is en vervangt het.
- Je demonteert het gasklephuis en neemt het mee naar Oscar Motorservice in Nunspeet. Hij heeft kant en klare gereviseerde gasklephuizen klaar liggen. Eerst even bellen natuurlijk. Je ruilt je oude gasklephuis tegen een gereviseerd exemplaar en met bijbetaling van een aanzienlijk lager bedrag dan een nieuw gasklephuis ga je dus meteen weer met een gereviseerd gasklephuis naar huis. Of je laat het door hem monteren.
- Voor de doe het zelvers onder ons zijn er nog twee opties. Namelijk zelf reviseren. Dit kan door een nieuw asje te (laten) draaien en het kabelwieltje op het nieuwe asje te klinken.
- Heb je de beschikking over een draaibank, dan kun je op het bestaande asje het slijtagevlak afdraaien tot diameter 6,05mm. Hier schuif je een in de handel verkrijgbaar “SS 304” buisje diameter 8×6 x 2mm lang overheen. Dit buisje past er alleen overheen als je het buisje heet stookt en het asje koud maakt. Op het moment dat alles weer dezelfde temperatuur heeft zit het muurvast. Ditzelfde doe je voor de kant van het kabelwieltje. Hier gebruik je weer een “SS 304” busje nu met diameter 10x8x 12mm lang. Deze zet je ook met temperatuurverschil in elkaar. Na afkoelen van het geheel dien je alleen nog het einde van het asje zo te bewerken dat je het kabelwieltje er weer op kunt klinken. En ziezo, je hebt weer een perfect asje.
Lapmiddel voor tikkend gasklephuis
Verderis er nog een lapmiddel om het rammelen en tikken van het gasklephuis tegen te gaan. Dit kun je doen door een veer aan het kabelwieltje te zetten zodat het gasklephuis-asje net als aan de linkerkant van de boxermotor op spanning wordt gehouden en niet kan gaan jutteren.