za. dec 7th, 2024


Wetgeving 25kW

Volgens de Nederlandse wet moeten motorrijders van 18 t/m 20 jaar verplicht rijden op een motor
met maximaal 25kW (34pk) vermogen en maximaal 0,16kW per kilo.
Vanaf 21 jaar mag de bestuurder zelf bepalen of hij wil afrijden op een lichte of zware motor.
Wanneer men afrijd voor het lichte rijbewijs, dan is men verplicht om 2 jaar lang te rijden op een motor
met maximaal 25kW aan vermogen. Rijd men af op 20 jarige leeftijd, dan is het mogelijk om op 21 jarige
leeftijd opnieuw examen af te leggen op een zware motor, om zo doende korter rond te rijden op een lichte motor.


Aangezien de motor maximaal 0,16kW/kg mag hebben, komt het er op neer dat alle motoren met
156kg of meer en standaard een maximaal vermogen van 25kW, niet te hoeven worden ‘geknepen’.
Immers is 25kW / 0,16kW = 156,25kg.
Weegt de motor meer dan 156kg en heeft hij meer dan 25kW vermogen, dan kan deze bij een dealer
worden geknepen naar 25 kilowatt. Hiervoor moet de motor wel een 2e typegoedkeuring hebben
van de RDW. Tegenwoordig hebben veel motoren een 25kW typegoedkeuring, in het verleden
waren dat niet heel erg veel en was de keuze vrij beperkt.

25kW motoren terugtunen

Sinds 1 augustus 2009 is het ook mogelijk om bij de RDW, via de afdeling IKS (Individueel Keuren Speciaal),
motoren te begrenzen die geen officiele typegoedkeuring hebben. Hier zijn echter wel een aantal regels
aan verbonden. Niet elke motor komt er voor in aanmerking. Dit zijn een aantal punten;

  1. Maximaal origineel motorvermogen 75kW = 102pk (was tot half 2011 max. 60kW)
  2. Reductie moet op solide wijze zijn gedaan (vernauwing inlaat bij carburateur is bijv. geen probleem),
    de reductie mag niet makkelijk worden weggenomen.
  3. Een aanpassing aan de ontsteking (CDI) wordt niet geaccepteerd.


ervaring 25Kw keuring van een BMW g650x xchallenge


Hieronder de ervaring van omzetten naar 25kW van een BMW g650x xchallenge:
Je moet een 25 KW aanvraagformulier invullen en opsturen naar de RDW in Zoetermeer.
Formulier te downloden op rdw.nl denk ik, maar ik had het reeds meegekregen bij eerste keuring (was een Belgische moto).
Vlak voor kerst opgestuurd, tussen kerst en nieuwjaar gebeld, eerste datum was idd vandaag.
Je krijgt daar een net bericht over.

Ze nemen ter plekke het kenteken in, daar krijg je bewijs van en nemen de moto en zetten hem op de rollenbank. Daar mag je zelf niet bij zijn.
Uurtje wachten en dan krijg je het sein ok.

Ik krijg tussen 5 – 10 werkdagen het nieuwe kenteken.
Kosten komen ook per giro, zal tussen de 100 – 150 euro zijn schat ik.

Aantal kW’s aan het achterwiel was in mijn geval 21 zei hij. En dat is het ongeveer 25 kW op de krukas

Voor meer informatie over IKS kan er contact op worden genomen met de
RDW afdeling IKS op telefoonnummer 079-3458302.

Af te raden manier die sommige mensen ook hanteren

Dan is er nog de onofficiele manier voor motoren die ook niet voor IKS in aanmerking komen (75kW+);
Als laatste optie kan je je 75kW+ motor naar 25kW zetten via ringen in de carburateurs of andere truukjes.

De motor kan je dan op een testbank zetten en een uitdraai maken van het vermogen.
Een politieagent kan je nog altijd bekeuren, omdat het officieel niet in je kenteken staat je dus eigenlijk

op een motor rijd met meer vermogen (immers is dat langs de weg moeilijk te testen).
Ook zal een verzekering niet zo happig zijn om uit te betalen, wil je dus op deze onofficiele manier
rondrijden, zet dit dan zwart op wit met je verzekering !
Alle motoren zijn op de onofficiele manier terug te zetten naar 25kW vermogen, echter behandelen
wij alleen de motoren die standaard al 25kW of minder vermogen hebben, een 2e typegoedkeuring hebben,
of maximaal 60kW origineel vermogen hebben en via IKS naar 25kW op kenteken kunnen.

Wil je dan toch een motor rijden die via een andere manier is geknepen en waar geen 2e typegoedkeuring
voor is, dan kan je (voor zover mij bekend) een verzekering bij KNMV nemen. Zij verzekeren wel op uitdraai.
Zorg echter altijd dat je zwart op wit hebt, dat ze op de hoogte zijn van die manier van begrenzen, zodat
er bij een ongeluk nooit een probleem kan ontstaan over de verzekering. Denk er echter wel bij na dat
een lastige agent je nog wel altijd een boete kan geven !
bron: www.25kilowatt. nl

Door Motorfeeds